Motivasjon og mål 🎯


Motivasjon og mål 🎯

Vi (Beate og Monika) er midtveis i livet. På vei inn i overgangsalderen, kom kilo, vondter og muffinsmager snikende - uten at vi forstod at dette var knyttet til overgangsalder. Det vi imidlertid skjønte var at om trenden skulle fortsette, så ville vi ikke bli særlig spreke bestemødre - om muligheten skulle by seg. Høsten 2020 bestemte Beate seg for at hun ville bli slank en gang for alle. Intensjonen var å kunne kjenne seg fin i kjole igjen. Helt konkret betød det å gå ned 18 kilo. Monika har aldri vært spesielt opptatt av kjoler... Hun var i utgangspunktet mest opptatt av å ivareta helsen etter hvert som hun ble eldre. Et konkret mål for henne var å bli kvitt muffinsmagen – som hun visste var et tegn på lavgradig betennelse i kroppen.

Det burde være opplagt: Motivasjon er en stor drivkraft til å lykkes om vi vil gjøre en endring. Målet – det vi vil oppnå, drar oss i riktig retning. Vår erfaring er at "når vi vet hva vi vil - da får vi det til". Er det sånn for deg også?

Motivasjonen hjelper oss til å ta det ekstra steget når vi er fristet til å gi opp – om det skulle skje.

Om det er sånn at du allerede har bestemt deg – eller vurderer – en kostholdsendring: Hvorfor? Og hva skal det lede til og være godt for?

Kanskje er svaret krystallklart – hvis ikke: Bruk litt tid på å formulere det slik at det blir tydelig og ingen tvil om hva som er vitsen med de nye vanene.

For noen gir det økt motivasjon å måle fremgang underveis. Da er det lurt med en «nullpunktsmåling». Det kan være vekt, midjemål, klesstørrelse, vurdering av overskudd, søvnkvalitet, vondter osv. Poenget er å ha noe å måle endringene mot.

Her er et tips til hvordan du kan sikre at du ikke mister målet og motivasjonen underveis (det er jo lett at det drukner i hverdagen og alle gjøremålene …):

  • Velg ett eller annet som kan minne deg om målet i hverdagen. Det kan være et bilde av deg fra for en tid tilbake, en kjole du vil at skal passe igjen, en musikklåt, en stein – eller hva som helst som de neste ukene kan være en påminnelse. Du velger akkurat det som passer for deg.
  • Plasser påminnelsen din et sted der du ser den/kan ta på den/lytte til den når du kan trenge en påminnelse. Om du velger et bilde, så kan du for eksempel henge det på kjøleskapet …

Her er en veiledning om du ønsker å forankre målet ditt i sanseapparatet ditt. Hvorfor ikke teste om den gir deg noe ekstra? 😉

  1. Forestill deg en film som dekker reisen din fra nå og frem til du har nådd målet ditt. Tilpass det du ser slik at du blir HELT fornøyd. Du kan velge fra øverste hylle – akkurat det som passer deg.
  2. Legg på et lydspor: Om det er tale, musikk eller stillhet – tilpass det du hører – ord, toner, volum, tempo, klang og rytme – nok en gang hva som helst slik at det blir akkurat slik du vil.
  3. Og: Når du er fornøyd med det du ser og hører, så kan du legge merke til hvordan det kjennes å være deg i denne historien som ender med at du når målet ditt. Hurra for deg!

Om du gjør denne korte øvelsen, så "tørrtrener" du faktisk på å lykkes med det du ønsker eller som er viktig for deg.

Vi har hatt stor glede av denne enkle øvelsen over mange år. Monika for eksempel for å få ryddig innboks og arbeidspult (haugene av dokumenter var en HMS-fare). Eller junior som fikk opp tempoet med skolearbeidet sitt - det var jo fint å kunne bli raskt ferdig og vie oppmerksomheten til lek og andre viktige ting. Eller for å kunne få bukt med prestasjonsangst, eller til å score mål på fotballbanen (ikke vi, riktignok, men noen vi bryr oss om) ...

Du kan altså bruke øvelsen over til hva som helst som du vil oppnå. Og øvelse gjør mester - som alltid.

Lykke til! 👏👏👏

Beate & Monika

P.S. Vil du ha flere tips til hvordan (kostholds-)endring kan bli enklere? Sjekk denne guiden (gratis) – og velg det som passer for deg! https://xlosunnogslank.no/guide

.